S£OWNICZEK POJÊÆ
AL MARCO - sposób emitowania monet wg okre¶lonej jednostki wagowej kruszcu (np. uncji, funta, grzywny, talentu), z której wybijano ¶ci¶le okreslon± liczbê monet, dopuszczalne natomiast by³y ró¿nice wagi poszczególnych monet. Okre¶lenie pochodzi z jêzyka w³oskieg,o "marco" to marka, znak
AL PEZZO - sposób emitowania monet, stosowany g³ównie do wy¿szych nomina³ów, polegaj±cy na tym, ¿e poszczególne egzemplarze monety musia³y odpowiadaæ okre¶lonemu standardowi wagowemu (np. 1 uncji). W przypadku zani¿onej wagi monetê przetapiano, w przypadku zawy¿onej justowano. Okre¶lenie pochodzi z jêzyka w³oskiego, "pezzo" to kawa³ek, czê¶æ.
AWERS i REWERS - w numizmatyce to dwie strony monety, sztabki, medalu itp. Przyjê³o siê, ¿e stron± g³ówn± (wa¿niejsz±) jest awers. Rewers zwykle stanowi jego uzupe³nienie w postaci opisu b±d¼/i rysunku. Awers to przód monety (strona prawa), a rewers to ty³ (strona lewa). Pojêæ tych nie stosuje siê jednak do pieniêdzy papierowych, okre¶laj±c w nich w miejsce awersu i rewersu odpowiednio: przedni± i odwrotn± stronê banknotu. W polskiej nomenklaturze numizmatycznej stosuje siê zasadê, ¿e g³ówna (prawa, awers) strona monety zawiera podstawê prawn± jej wybicia, czyli np. portret w³adcy, herb (god³o) pañstwa, nazwê pañstwa, pocz±tek opisu. Nomina³ zazwyczaj jest po stronie rewersu, ale nie jest to zasad±. Inn± metod± rozpoznawania, gdzie jest awers, a gdzie rewers, jest fakt, ¿e awers, jako strona oficjalna, zawiera niezmienne elementy graficzne, podczas gdy rewers dla ka¿dego nomina³u mo¿e wygl±daæ zupe³nie inaczej (nie chodzi tu tylko o sam symbol nomina³u, ale tak¿e o inne umieszczone na tej stronie elementy graficzne). W zwi±zku z tym na dzisiejszych polskich monetach obiegowych awersem jest orze³ w koronie, za¶ rewersem nomina³, np. 2 z³. Pojêcia te s± czêsto mylone. Warto zapamiêtaæ, ¿e potoczne okre¶lenie "orze³, czy reszka" podpowiada nam co jest rewersem. "Reszka" to inaczej "reszta", czyli uzupe³nienie, rewers. Uzupe³nienie awersu, czyli "or³a".
BRAKTEAT - moneta bita stemplem tylko z jednej strony. Bicie odbyw siê na miêkkim podk³adzie, a surowcem jest cieñka blaszka. Nazwa wywodzi siê od ³aciñskiego s³owa bractea, czyli... blaszka. Skutkiem bicia jednostronnego stempel odci¶niêty wypuk³o na awersie pojawia³ siê jako wklês³y na rewersie. Przyk³adem brakteatów s± denary krzy¿owe z X, XI wieku z terenów Polski.
BR¡Z - stop miedzi z cyn± lub innym metalem. Pojêcie "br±zy" jest do¶æ szerokie. W numizmatyce zwyk³e mamy na my¶li stop miedzi z cyn± (stop miedzi z cynkiem to inny rodzaj br±zu - mosi±dz). Udzia³ miedzi wynosi najczê¶ciej 80-90% wagowych. Znany ju¿ w staro¿ytno¶ci. Br±zy posiadaj± dobre w³asno¶ci wytrzyma³o¶ciowe - co nie jest bez znaczenia dla monet przechodz±cych z r±k do r±k. Br±z stosunkowo ³atwo ukszta³towaæ i obrobiæ. Br±zy posiadaj± dobre w³a¶ciwo¶ci przeciwcierne, s± odporne na wysok± temperaturê i korozjê. W staro¿ytno¶ci monety wykonane z br±zu stanowi³y du¿y odsetek monet w ogóle. Monety z br±zu by³y bite np. w antycznej Grecji i Rzymie. Do dzi¶ stosuje siê go do wyrobu monet i medali.
BULIONIZM - termin okre¶laj±cy gromadzenie (inwestowanie, posiadanie) warto¶ciowych dóbr jako sposób na dostatnie i spokojne ¿ycie, uto¿samiany z bogactwem (choæ raczej przez osoby postronne). Tym sposobem na spokojne ¿ycie mia³o byæ gromadzenie z³ota i srebra, które stanowiæ mia³o zarówno o statusie posiadaj±cego jak i o jego zabezpieczeniu (przezorno¶ci) na wypadek z³ych czasów. I nie mówimy tu o bogaczach, jako takich, ale o klasie ¶redniej, która chcia³a posiadaæ inwestycje w postaci cennych kruszców. Termin wywodz±cy siê z francuskiego s³owa "bullion". Chocia¿ z³oto i srebro mo¿e dawaæ pewn± ochronê przed warunkami niesprzyjaj±cymi, ho³dowanie bulionizmowi mo¿e prowadziæ do wielu nieszczê¶liwych ¿yciorysów i zdarzeñ. To by³o ostrze¿enie! Zobacz te¿: monety bulionowe.
BRYLANT - potocznie ka¿dy oszlifowany diament, podobnie termin ten funkcjonuje w handlu. Jednak pe³noprawnie termin ten nale¿y siê diamentom naturalnym ze szlifem diamentowym obejmuj±cym minimum 57 faset o okr±g³ej koronie wraz rondyst± i koletem.
CYZELOWANIE - proces "dopieszczania" produktu do jego ostatecznej formy. W numizmatyce jest to ostatni etap produkcji stempla do bicia monet i sztabek, a tak¿e koñcowe stadium rêcznie wyrabianych medali.
EGZERGA - (te¿ egserga) jest doln± czê¶ci± monety lub sztabki, poni¿ej ciêciwy (poziomej graficznej lini dziel±cej numizmat na 2 czê¶ci). W³a¶nie na egzerdze czêsto zlokalizowane s± dodatkowe informacje takie jak znak menniczy czy data wybicia numizmatu. Nie rzadko stanowi ³adny element graficzny - zw³aszcza na prostok±tnych, wyd³u¿onych sztabkach. S³owo pochodzi z jêzyka ³aciñskiego "exergum", co w dos³ownym t³umaczeniu oznacza "spoza dzie³a"
FASETKA - lub faseta - w jubilerstwie oznacza p³asko oszlifowan± powierzchniê kamienia szlachetnego. Najczê¶ciej pojêcia tego u¿ywamy w przypadku diamentów (brylantów). Szlif brylantowy posiada minimum 57 faset.
GRADING - stopniowanie, szacowanie, okre¶lanie kategorii stopnia, stanu zachowania numizmatu, stan numizmatyczny (np. monety, sztabki, medalu) lub banknotu. Jest to proces okre¶lania klasy lub stanu monety, jednego z kluczowych czynników okre¶laj±cych jej warto¶æ. Klasa monety jest ogólnie okre¶lana na podstawie piêciu kryteriów: uderzenia, zachowania, po³ysku, koloru i atrakcyjno¶ci. Opracowano kilka systemów klasyfikacji i ró¿nych skal. W Polsce najczê¶ciej stosowan± skal± jes skala 5-cio stopniowa I-V, gdzie stan I, to stan menniczy (najwy¿szy).
KOLET - to szpic w dolnej czê¶ci brylantu, czyli jego podstawie. Mo¿e byæ zakoñczony ostro lub sciêty w wyniku czego dochodzi jeszcze jedna fasetka.
KORONA - w jubilerstwie - górna czê¶æ szlifu, w przypadku szlifu diamentowego oddzielona od podstawy rondyst±.
MENNICA - zak³ad, faktoria, fabryka, warsztat zajmuj±cy siê produkcj± (biciem) monet, sztabek, medali oraz stempli. Dzisiaj z regu³y istniej± mennice Pañstwowe wprowadzaj±ce do obiegu monety powszechnie u¿ywane jako ¶rodek p³atniczy. W nieektórych rejonach ¶wiata, jak i dawniej istnia³y mennice bij±ce na potrzeby w³adców, ksi±¿±t czy wojskowych.
MONETY (tak¿e
SZTABKI)
BULIONOWE - zwane te¿ lokacyjnymi, inwestycyjnymi - walory numizmatyczne z cennych kruszców: ze z³ota, platyny, palladu i srebra wytwarzane w celach inwestycyjnych (jako lokata kapita³u). Mog± posiadaæ nomina³ jednk zasadniczym wyznacznikiem ich warto¶ci jest waga oraz próba metalu szlachetnego z którego zrobiona jest dana moneta lub sztabka. Niektóre z nich pozostaj± w normalnym obiegu, zw³aszcza te poni¿ej 1/10 uncji (np. RPA, Australia).
MOSI¡DZ - jest stopem miedzi i cynku, zawieraj±cy 10-45% cynku. Mo¿e tak¿e zawieraæ dodatki innych metali, takich jak o³ów, glin, cyna, mangan, ¿elazo, chrom oraz krzem. Mosi±dz ma kolor z³otopomarañczowo¿ó³ty, przy mniejszych zawarto¶ciach cynku zbli¿aj±cy siê do naturalnego koloru miedzi - ciep³ego br±zu. Stop ten jest odporny na korozjê, ci±gliwy, ³atwy do obróbki plastycznej. Posiada dobre w³a¶ciwo¶ci odlewnicze, jak i jest dobry do tzw. zimnej obróbki. Jest wytrzymalszy i twardszy od br±zu. S³u¿y miêdzy innymi do produkcji medali i monet (nierzadko mo¿na je rozpoznaæ po z³otej barwie i du¿ym ciê¿arze).
NUMIZMATYKA - to ga³±¼ wiedzy zajmuj±ca siê badaniem (rozpoznawaniem, klasyfikowaniem, przechowywaniem itp.), fizycznych (namacalnych) znaków pieniê¿nych jakimi s± np. sztabki, monety, banknoty. Stanowi wielk± pomoc dla historii podpowiadaj±c jej umiejscawianie w czasie wydarzeñ i postaci.
OKSYDOWANIE - to proces pokrywania powierzchni metali (szlachetnych i nieszlachetnych) cienk± warstw± ich tlenków (przeciw korozji i/lub dla ozdoby). Oksydowanie mo¿na przeprowadzaæ metod± chemiczn± (np. zanurzanie przedmiotów stalowych we wrz±cym stê¿onym roztworze wodorotlenku sodu i azotanu srebra) lub metod± elektrolityczn± (w procesie anodowego utleniania). Oksydowanie z jednej strony zabezpiecza przedmiot, a z drugiej nadaje mu bardzo oryginalny wygl±d. Proces ten czêsto wykorzystywany jest w przypadku srebrnej bi¿uterii, która wygl±da jakby by³a zabytkowa z patynk± czasu.
PATYNA - zwana ¶niedzi±, to produkt procesu stopniowego niszczenia miedzi i jej stopów, zachodz±cy miêdzy powierzchni± i otaczaj±cym ¶rodowiskiem, a dok³adniej wilgoci± zawart± w powietrzu. Korozja miedzi. Miedziane monety z warstw± patyny maj± pow³okê koloru zielonego w ró¿nych odcieniach (w zale¿no¶ci od stopu i ¶rodowiska). Patyna jest pow³ok± trwa³±, wobec tego czyszczenie jej mo¿e w znacznym stopniu uszkodziæ rysunek i napisy na monecie, które czêsto s± bardziej widoczne w³a¶nie z patyn±.
PLATEROWANIE - w kontek¶cie obróbki metali to nak³adanie na wyroby metalowe warstw z innych metali (owe pow³oki najczê¶ciej s± cienkie i z czasem ulegaj± ¶cieraniu - np. sztuæce). Platerowane mog± byæ wyroby z metali nieszlachetnych (np. stali) aluminium, to samo tyczy siê wyrobów z miedzi, czy niklu, ale i szlachetnych. Je¶li chodzi o jubilerstwo to platerowanie raczej nie wchodzi w grê, gdy¿ warstwa zewnêtrzna jest zwykle bardzo cienka (rzêdu mikronów), a grubo¶æ pow³ok platerowanych to zwykle od 1 procenta do nawet kilkudziesiêciu procent. W wypadku wyrobów jubilerskich mówimy raczej o z³oceniu lub srebrzeniu, czy rodowaniu. Przedmioty platerowane to inaczej "platery".
PRÓBA np. z³ota lub srebra - sposób okre¶lenia zawarto¶ci danego kruszcu w danym stopie (np. monecie) wyra¿onej w promilach, np. je¶li stop zawiera 90% czystego z³ota jest ono próby 900. Zarówno czyste z³oto jak i srebro jest bardzo miêkkie, dlatego te¿ stosuje siê ró¿ne domieszki, zw³aszcza przy wytwarzaniu bi¿uterii. Zwiêksza to ich trwa³o¶æ nie wp³ywaj±c znacz±co na warto¶æ. Natomiast monety i sztabki inwestycyjne s± zwykle bite z kruszców najwy¿szej próby, gdy¿ ich codzienne "u¿ytkowanie" nie wchodzi raczej w grê. Aby usystematyzowaæ i wprowadziæ standaryzacjê wyrobów ze z³ota srebra, platyny, palladu na wyrobach pojawiaj± siê oznaczenia podaj±c± konkretn± próbê, a czasami i inne dane jak np. wytwórcê lub kraj pochodzenia.
RANT - to inaczej brzeg monety (sztabki, medalu), albo inaczej ³±cznik pomiêdzy awersem i rewersem. Rant mo¿e byæ g³adki (taki zwykle maj± z³ote sztabki), z±bkowany (najczêstszy w przypadku monet, zw³aszcza obiegowych), lub mieszany. Na rancie tak¿e czasami umieszczane s± napisy, np. daty lub znaki mennicze.
REWERS - zobacz AWERS
RODOWANIE - w jubilerstwie i numizmatyce to pokrywanie warstw± rodu przedmiotów bi¿uteryjnych, b±d¼ numizmatów. Warstwa rodu jest intensywnie srebrna, nadaje wysokiego po³ysku i "szlachetno¶ci" danemu wyrobowi. Jednak po czasie mo¿e siê zetrzeæ i na ¶wiat³o dzienne wyjrzy stop, z którego by³o wykonane dane precjozum.
RONDYSTA - w szlifie diamentowym jest to czê¶æ dziel±ca koronê od podstawy. W klasycznym szlifie diamentowym jest wpisana w ko³o - wizualnie okr±g³a, jednak to jedynie rogi s±siaduj±cych fasetek rondysty dotykaj± okrêgu.
STEMPEL LUSTRZANY - sposób wytwarzania sztabki, monety, medalu czy innego numizmatu (tzw. bicia) polegaj±cy na wytworzeniu idealnie g³adkiej (jak lustro), odbijaj±cej ¶wiat³o powierzchni, która najczê¶ciej stanowi t³o dla matowego lub satynowego rysunku (rze¼by). W jêzyku angielskim okre¶lanym jest jako Mirror Stamp lub Proof. Na monetê ze stemplem lustrzanym mówimy potocznie "lustrzanka".
UNCJA - jest jednostk± masy (nie wystêpuj±c± w uk³adzie SI) stosowan± w numizmatyce i jubilerstwie do okre¶lenia wagi wyrobów (sztabek, monet, bi¿uterii) z metali szlachetnych (z³ota, srebra, platyny, palladu). 1 uncja miêdzynarodowa to w przybli¿eniu 28,35 grama, a 1 uncja trojañska (zwana tak¿e jubilersk± lub aptekarsk±) to w przybli¿eniu 31,10 grama. Nazwa pochodzi z ³aciñskiego s³owa uncia, jednostki okre¶laj±cej wagê jednej dwunastej libry. Wspó³cze¶nie uncja trojañska jest dwunast± czê¶ci± funta trojañskiego, a uncja miêdzynarodowa - szesnast± czê¶ci± funta miêdzynarodowego. Za¶ s³owo "trojañska" nie pochodzi od Troi, lecz od francuskiego miasta Troyes, bêd±cego niegdy¶ wa¿nym o¶rodkiem handlowym - zw³aszcza w ¶redniowieczu.
ZNAK MENNICZY - b³êdnie "znak mennicy". W g³ównej mierze jest oznaczeniem mennicy, w której zosta³a wybita moneta, ale tak¿e ludzi, którzy mieli swój kluczowy udzia³ w jej powstaniu, np. jej ojca, twórcy, projektanta, pomys³odawcy, a tak¿e pracowników mennicy czyli mincmistrzów, mincerzy i probierzy lub urzêdników odpowiadaj±cych za skarb pañstwa. Znak menniczy najczê¶ciej jest przedstawiony w formie liter (czasem jednej, czasem kilku) lub w postaci grafiki wybitej na monecie (zobacz pod lew± szponê or³a na dzisiejszych poskich monetach obiegowych). Znaki mennicze zaczê³y pojawiaæ siê na monetach Cesarstwa Rzymskiego w po³owie trzeciego wieku n.e. Z regu³y znajduj± siê one na rewersie, w egzerdze. Czasem w znaku menniczym podawano tak¿e seriê oraz ró¿ne symbole, które mog± wskazywaæ czas wybicia monety (a zarazem osobê odpowiedzialn± za dzia³anie mennicy w danym czasie).