MALARSTWO
Czym w ogóle jest malarstwo. Jest to czê¶æ
kultury, dorobku cz³owieka, czê¶æ
sztuki (obok muzyki, architektury, s³owa pisanego - utworów artystycznych). Malarstwo wspólnie z grafik± i rze¼b± tworz± g³ówn± triadê sztuk plastycznych - choæ nie jest to ¿adna definicja ujednolicona. Krótko rzecz ujmuj±c je¶li smarujesz czym¶ po czym¶ (i tu wa¿na uwaga), aby
wyraziæ co¶ (!), oddaæ piêkno, emocje, wizerunek... to jest to malarstwo! Takie jest przynajmniej nasze zdanie.
STYLE MALARSKIE

Te zmienia³y siê zarówno w czasie, jak i przestrzeni. W zale¿no¶ci od miejsca (kontynent, pañstwo), postêpów i rodzaju cywilizacji, ¶rodków i mo¿liwo¶ci przekazu, statusu spo³ecznego i materialnego ca³ych grup ludzi, jak i jednostek, dalej: mody, trendów, wynalazków etc.
Malarstwo pos³uguje siê najczê¶ciej barwnymi (s± oczywi¶cie prace monochromatyczne), strukturami dwuwymiarowymi jak plamki, krpoki, linie, zawijasy itd. Prace malarskie, najczê¶ciej (te najbardziej nobliwe), kojarz± siê z obrazami na p³ótnie, ale mog± te¿ byæ wykonywane na drewnie, ceramice, szkle, murze, betonie, metali itd. Pod³o¿e malarskie to jedynie ograniczenie fizyczne i polot artysty (lub zwyk³ego wykonawcy).
Ka¿dy s³ysza³ przynajmniej takie pojêcia jak impresjonizm, ekspresjonizm, realizm, a mo¿e nawet surrealizm, dadaizm, kubizm... To s± style i kierunki w malarstwie i nie tylko, ale i one przechodz± miêdzy sob± p³ynnie ³ami±c czêsto wszelkie konwenanse.
TECHNIKI MALARSKIE
Akwarela (fr. Aquarelle 'wodnisty' z ³ac. aqua 'woda') - nazwa techniki malarskiej i jednocze¶nie nazwa obrazów wykonywanych t± technik±. Technika ta polega na malowaniu wodn± zawiesin± pigmentów na ch³onnym podobraziu - zwyczajowo na celulozowym lub bawe³nianym papierze. Rozcieñczone pigmenty nie pokrywaj± ca³kowicie faktury papieru, lecz pozostawiaj± j± dobrze widoczn±. Z tego wzglêdu na efekt bardzo du¿y wp³yw ma barwa i faktura samego papieru.
Farby akwarelowe sk³adaj± siê z pigmentu i wodorozpuszczalnego kleju (najczê¶ciej gumy arabskiej) utrzymuj±cego farbê w odpowiedniej do malowania konsystencji. Oprócz nich w farbach znajduj± siê ró¿ne domieszki mog±ce modyfikowaæ w³a¶ciwo¶ci fizyczne farby. Malarz nabieraj±c farbê zmoczonym pêdzlem rozpuszcza klej i pobiera na pêdzel pigmenty w wodnej zawiesinie. Poci±gniêcia pêdzla na ch³onnym podk³adzie pozostawiaj± cienk± warstwê pigmentu, który uzyskuje przyczepno¶æ g³ównie poprzez si³ê adhezji, a nie jak dzieje siê to najczê¶ciej w innych technikach malarskich, dziêki wi±zaniu spoiwa. Z powodu bardzo niewielkiej ilo¶ci spoiwa zawartej w akwareli, warstwa pigmentu nie wykazuje mocnego krycia, przez co malarz najczê¶ciej wykonuje obraz poprzez sukcesywne przyciemnianie plam a¿ do po¿±danego rezultatu. Obrazy malowane t± technik± maj± zwykle delikatn± kolorystykê w pastelowych barwach.
Malarstwo akrylowe - technika malarska wykorzystuj±ca farby akrylowe. Malarstwo akrylowe jest alternatyw± dla malarstwa olejnego i jednocze¶nie wygodniejsz± technik± malarstwa od akwareli i gwaszu.
Farby akrylowe wystêpuj± zarówno w postaci zawiesin umo¿liwiaj±cych malowanie na papierze, zbli¿one do akwareli i gwaszu jak równie¿ mo¿na je rozpuszczaæ w rozpuszczalnikach organicznych i uzyskiwaæ farby zbli¿one charakterem do farb olejnych. Farby akrylowe dostêpne s± tak¿e w formie puszek z rozpylaczem (sprayem) stosowanych w technikach graffiti. W stosunku do akwareli malowanie farbami akrylowymi jest ³atwiejsze, umo¿liwia pe³ne mieszanie kolorów i dokonywanie retuszy. Trudniej jest jednak za pomoc± tych farb uzyskaæ wra¿enie "ulotno¶ci" tak bardzo charakterystyczne dla akwareli.
W stosunku do farb olejnych farby akrylowe daj± nieco mniej swobody w nadawaniu obrazom faktury, jednak podobnie ³atwo mo¿na za ich pomoc± uzyskiwaæ wszelkie inne efekty od wra¿enia przenikania kolorów po efekty przestrzenne.
Malarstwo olejne - technika malarska, pos³uguj±ca siê farbami olejnymi. Technika ta polega na pokrywaniu naprê¿onego i zagruntowanego p³ótna, g³adkiej deski lub innego podobrazia farbami, sk³adaj±cymi siê z oleju lnianego (lub rzadziej innych ro¶linnych olejów schn±cych, np. konopnych, makowych) i odpowiednich pigmentów. Sporadycznie stosowany by³ te¿ wosk, który pe³ni³ funkcjê stabilizatora spowalniaj±cego oddzielanie siê oleju lnianego od pigmentów.
Malarstwo olejne ma bardzo du¿± swobodê w doborze i mieszaniu barw, uzyskiwaniu efektu matu lub po³ysku. Z ³atwo¶ci± tworz± siê efekty pó³przezroczysto¶ci, przenikania barw oraz z³o¿one faktury jak równie¿ impasty. Po opanowaniu podstaw warsztatu jest stosunkowo ³atw± i wdziêczn± technik±. Umo¿liwia ona wielokrotne retuszowanie przez nak³adanie kolejnych warstw farby na obraz. Obrazy olejne cechuje te¿ du¿a trwa³o¶æ.